اخبار, گوشی

راهنمای انتخاب بهترین سیستم‌عامل هنگام خرید گوشی جدید

هنگام خرید یک گوشی، توصیه می‌شود از همان پلتفرمی استفاده کنید که گوشی فعلی شما را مدیریت می‌کند. تغییر سیستم‌عامل مستلزم یادگیری ویژگی‌های یک رابط جدید و از دست دادن دسترسی به برنامه‌های خریداری‌شده، داده‌های خاص برنامه، یا حتی خدمات عکس و داده است. اما اگر می‌خواهید تغییر دهید، ما در این مقاله به تفاوت‌های واقعی بین iOS و اندروید می‌پردازیم که از هزاران ساعت استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها در هر دو پلتفرم به دست آمده است.

 فهرست مطالب

  • دلایلی برای انتخاب گوشی‌های iOS
  • نقاط قوت گوشی‌های Android
  • آیا هنگام خرید گوشی جدید، دستگاهی با سیستم‌عامل متفاوت انتخاب کنیم؟

نقاط قوت iOS

به‌روز‌رسانی سریع نرم‌افزار برای چندین سال: بزرگترین مزیت iOS نسبت به اندروید به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری آن است. اپل به طور کلی آیفون‌ها و آیپدهای جدید را با آپدیت‌های iOS به مدت پنج تا شش سال پس از تاریخ عرضه پشتیبانی می‌کند و همهٔ آن دستگاه‌ها به‌روزرسان‌های یکسانی را دریافت می‌کنند. در هر به‌روزرسانی، ویژگی‌ها و برنامه‌های جدید، پشتیبانی از فرمت‌های تصویر و ویدیوی جدید و پروتکل‌های امنیتی، و پیوندهایی برای تهدیدات امنیتی آنلاین و نقص‌هایی که می‌تواند به افراد اجازه دهد داده‌ها را از تلفن شما دریافت کنند، دریافت می‌کنید. شاید قدیمی‌ترین دستگاه‌های پشتیبانی‌شده از همهٔ ویژگی‌های جدیدترین نرم‌افزار پشتیبانی نکنند. اما تا زمانی که سخت‌افزار دوام می‌آورد، بیشتر پیشرفت‌های عملکردی و همهٔ به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کنند. در میان تلفن‌های اندرویدی، فقط تلفن‌های پیکسل Google و تلفن‌های موجود در برنامه Android One به‌روزرسانی‌های سریع را تضمین می‌کنند. بازهٔ زمانی واقعی به‌روزرسانی‌ها در شرکت سازندهٔ گوشی شما متفاوت است. گوگل سه سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و حداکثر پنج سال به‌روزرسانی امنیتی ارائه می‌دهد، در حالی که سامسونگ چهار سال به‌روزرسانی One UI / سیستم‌عامل اندروید و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی ارائه می‌دهد.

ارزش بلندمدت: از آنجایی که اپل برای مدت نسبتاً طولانی از دستگاه‌های iOS پشتیبانی می‌کند، می‌توانید بدون نگرانی در مورد سازگاری برنامه یا خطرات امنیتی، آن‌ها را در اختیار دوستان و اعضای خانواده قرار دهید. دستگاه‌های اپل ارزش فروش مجدد خود را بهتر از دستگاه‌های اندرویدی نگه می‌دارند. بنابراین می‌توانید آن‌ها را با پول بیشتری بفروشید.

پشتیبانی قابل اعتماد مشتری: اگر مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری دارید، یا اگر دستگاه شما دو یا سه‌ساله است و زمان تعویض باتری آن با باتری جدید فرا رسیده‌است، می‌توانید به آسانی از پشتیبانی کمک بگیرید. این شرکت یک برنامه و وب‌سایت پشتیبانی اختصاصی با گزینه‌های مختلف از راه دور ارائه می‌کند، یا می‌توانید یک قرار حضوری در هر فروشگاه اپل رزرو کنید (اگرچه ممکن است Genius Bar شلوغ باشد. ممکن است مدتی طول بکشد و یا تعمیرات برای شما گران تمام شود. تجهیزات خارج از گارانتی هستند).

انتخاب برنامهٔ بهتر: انتخاب برنامه‌ها در اپ استور اپل کمی بهتر از انتخاب در فروشگاه Google Play اندروید است، اگرچه فاصله بین این دو کمتر از گذشته است. برنامه‌ها و بازی‌ها اغلب ابتدا به iOS می‌آیند و کیفیت بالاتری دارند، زیرا توسعه‌دهندگان تمایل دارند می‌توانند با ساخت برنامه‌هایی برای iOS، پول بیشتری به دست آورند. iOS دارای مجموعهٔ بزرگ‌تری از برنامه‌های حرفه‌ای برای ایجاد و ویرایش تصاویر، ویدئو و صدا است. این برنامه‌ها معمولاً هم برای آیفون و هم برای صفحه نمایش بزرگ‌تر آیپد بهینه شده‌اند.

امنیت و حفظ حریم خصوصی بهتر: همهٔ شرکت‌های نرم‌افزاری، از جمله اپل، گاهی اوقات برای باگ‌های امنیتی پرمخاطب خبرساز می‌شوند. حفظ حریم خصوصی شما در هنگام حمل دستگاه متصل به اینترنت که همیشه می‌تواند مکان شما را مشخص کند، ذاتاً دشوار است. اما در مقایسه با گوگل، اپل برای ایمن نگه داشتن دستگاه‌های خود و خصوصی نگه داشتن داده‌های شما زحمت بیشتری می‌کشد. این شرکت تلاش می‌کند تا اشتباهات را برطرف کند. به‌روزرسانی‌های سریعی که مستقیماً توسط اپل و بدون تداخل اپراتور تلفن شما ارائه می‌شوند به این معنی است که وقتی مشکلات امنیتی جدی پیش می‌آیند، می‌توانید به محض اینکه یک نسخهٔ جدید در دسترس قرار گرفت، آن‌ها را برطرف کنید. سرویس‌های اپل مانند iMessage، FaceTime و iCloud از رمزگذاری برای محافظت از داده‌های در حال رفت و آمد به تلفن و داده‌های ذخیره شده در سرورهای اپل استفاده می‌کنند.

اپل داده‌های کاربران را برای مطالعهٔ رفتار و بهبود محصولات خود جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند. این شرکت داده‌ها را ناشناس می‌کند تا بتواند فرآیندها را در بین افرادی که از محصولاتش استفاده می‌کنند، شناسایی کند. البته بدون اینکه بتواند ببیند یک فرد از تلفن خود استفاده می‌کند. در مقابل، گزارشی توسط داگلاس اشمیت، پروفسور مهندسی Vanderbilt و به سفارش گروه تجاری Digital Context Now نشان می‌دهد که Android مقادیر زیادی داده در مورد عادات مرور، مکان و استفاده از برنامه جمع‌آوری می‌کند، حتی در هنگام استفادهٔ فعال.

نقاط قوت indroid

ما چیزهای زیادی در مورد iOS دوست داریم، اما این بهترین گزینه برای همه نیست. گوشی‌های اندرویدی خوب در شکل‌ها و اندازه‌های بسیار بیشتری نسبت به آیفون‌ها در دسترس هستند. اگرچه بهترین گوشی‌های اندروید تقریبا هم قیمت گوشی‌های اپل هستند، اما می‌توانید گوشی‌های خوب را با قیمت کمتر از 200 دلار و نمونه‌های خارق‌العاده را با کمتر از 400 دلار خریداری کنید. پلتفرم اندروید زمانی که نوبت به‌روزرسانی‌های امنیتی و نرم‌افزاری سریع و ثابت می‌رسید، کند بود، اما اکنون بهبود یافته است. همچنین بسیار قابل تنظیم‌تر از iOS است.

تنوع سخت‌افزاری بیشتر: بزرگترین مزیت اندروید در واقع سخت‌افزار است نه نرم‌افزار. Android روی سخت‌افزارهای بسیار متنوعی در دسترس است، از جمله گزینه‌هایی برای افرادی که می‌خواهند قلم و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، عمر باتری فوق‌العاده یا حتی صفحه‌ کلید فیزیکی داشته باشند. اگر سازندهٔ تلفن دلخواه شما قابلیتی را که به آن متکی هستید – مانند جک هدفون یا حسگر اثرانگشت – را از جدیدترین تلفن خود حذف کند، می‌توانید آنچه را که نیاز دارید در جای دیگری پیدا کنید. با iOS، انتخاب‌های اپل تنها انتخاب شما هستند.

تلفن‌هایی در رنج قیمت‌های متنوع: با گوشی‌های اندرویدی، انعطاف‌پذیری بیشتری در قیمت دارید. قیمت یک آیفون حرفه‌ای پرچمدار بیش از 1000 دلار است. با اینکه آیفون SE نسبتاً مقرون‌به‌صرفه 429 دلار قیمت دارد، اما با خرید آن، نسبت به صفحه نمایش‌های بزرگ و بهبود دوربین در نور کم که فقط در آیفون‌های گران‌قیمت‌تر هستند، ضرر می‌کنید. یک تلفن اندرویدی رده بالا از گوگل یا سامسونگ نسبتا گران است، اما خرید پیکسل 6a که 450 دلار قیمت دارد، یک معامله، استثنایی است. صفحه نمایش مناسب و دوربین خوب، با هزینهٔ نه چندان زیاد.

گزینه‌های بیشتر برای سفارشی‌سازی: اگر دوست دارید رایانه‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های خود را مطابق با نیازهایتان سفارشی‌سازی کنید، iOS ممکن است به اندازهٔ کافی برای شما انعطاف‌پذیر نباشد. اپل در سال‌های اخیر شخصی‌سازی آیفون را آسان‌تر کرده است. برای مثال می‌توانید اندازهٔ متن را تغییر دهید، نمادهای صفحه اصلی خود را سازماندهی مجدد کنید، صفحه‌کلیدهای شخص ثالث را نصب کنید، از ویجت‌ها استفاده کنید و بک گراند قفل صفحه را نصب کنید. حتی می‌توانید با کمی تلاش، ظاهر نمادهای برنامهٔ خود را سفارشی کنید. اما همهٔ دستگاه‌های اپل هنوز به یک شکل ظاهر می‌شوند و کار می‌کنند. Android سفارشی‌سازی‌های مشابهی را ارائه می‌کند، اما همچنین می‌توان صفحهٔ اصلی دستگاه خود را به طور کامل با هر تعداد راه‌انداز نرم‌افزار انعطاف‌پذیر و قابل تنظیم جایگزین کرد. اندروید همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های پیش‌فرض خود را برای انجام وظایف یا انواع فایل‌های مختلف انتخاب کنید، مانند رایانه شخصی. iOS 14 قابلیت تغییر مرورگر وب و برنامهٔ ایمیل پیش‌فرض را اضافه کرد، اما بقیهٔ سیستم‌عامل همچنان قفل است.

گزینه‌های ذخیره‌سازی بیشتر: اگرچه نمی‌توانید حافظهٔ داخلی آیفون را افزایش دهید، اما برخی از تلفن‌های Android دارای یک اسلات کارت microSD هستند که به شما امکان می‌دهد مقدار حافظهٔ داخلی موجود برای برنامه‌ها، عکس‌ها، موسیقی‌ها و غیره را افزایش دهید. همچنین می‌توانید از فضای Google Drive برای ذخیرهٔ همه چیز، از عکس گرفته تا اسناد، استفاده کنید. سرویس iCloud اپل همچنین می‌تواند برای بارگذاری عکس‌ها و ویدیوها استفاده شود. همچنین iOS چند ترفند دیگر (مانند حذف برنامه‌ها و بازی‌هایی که به ندرت استفاده می‌کنید بدون از دست دادن اطلاعات ذخیره‌شده‌) برای صرفه‌جویی در فضا ارائه می‌دهد. اما پس از این واقعیت، هنوز نمی‌توانید فضای ذخیره‌سازی محلی را به هیچ آیفونی اضافه کنید، و سطح رایگان گوگل درایو گوگل به شما تنها 15 گیگابایت فضای ابری (مشترک بین Google Drive، Google Photos و Gmail) است.


اگر از جنبه‌های تلفن فعلی خود ناامید هستید – یا اگر مدل‌های جدیدتر تلفن شما دارای ویژگی‌های مورد نظر شما نیستند – ممکن است وسوسه شوید که سیستم‌عامل را تغییر دهید. با این حال، ما این را توصیه نمی‌کنیم. مدتی که از یک گوشی استفاده کرده‌اید و زمان زیادی را صرف یادگیری ویژگی‌های آن کرده‌اید. احتمالاً مقدار قابل توجهی پول را برای برنامه‌ها، بازی‌ها، موسیقی یا ویدیوهایی که ممکن است به شما ارائه دهد، سرمایه‌گذاری کرده‌اید. در صورت تغییر باید دوباره از اول شروع کنید. باید توجه داشته باشید که ویژگی‌های واقعاً مهم، مانند اندازهٔ صفحه‌ نمایش و کیفیت دوربین، بین گوشی‌هایی با بازهٔ قیمتی تلفن شما، مشابه هستند.

با این اوصاف، جابجایی از اندروید به iOS کمی ساده‌تر از iOS به اندروید است. Google نسخه‌هایی از محبوب‌ترین برنامه‌های خود از جمله Chrome، Gmail، Photos، Maps، Drive، و Google Play Books، Movies و Music را برای iOS می‌سازد که به تسهیل انتقال کمک می‌کند. و اپلیکیشن Move to iOS اپل می‌تواند شما را در انتقال بقیهٔ موارد، راهنمایی کند. اما وقتی از iOS به اندروید بروید اینطور نیست: اپل موزیک و Apple TV+ را کنار بگذاریم، اپل استفاده از سرویس‌های iCloud یا دسترسی به رسانه‌های شما را در دستگاه‌های غیر اپل دشوار می‌کند.

همین سرویس‌های گوگل نیز به سهولت انتقال از iOS به اندروید کمک می‌کنند. Google توصیه می‌کند از برنامه Switch-To-Android، یک کابل Lightning-to-USB-C برای انتقال مستقیم داده، یا ویژگی پشتیبان‌گیری برنامهٔ Google One برای iOS برای انتقال مخاطبین، رویدادهای تقویم و عکس‌ها از تلفن خود به داخل گوشی جدید استفاده کنید. برنامه‌های گوگل با انتقال از iOS به دستگاه Samsung Galaxy، از طریق برنامهٔ Smart Switch صورت می‌گیرد. اگر تغییر را انجام دهید، یادداشت‌ها، یادآوری‌ها و برخی دیگر از داده‌های ذخیره شده در iCloud را از دست خواهید داد، اما عکس‌ها و ویدیوها را می‌توان به Google Photos منتقل کرد. همچنین نمی‌توانید با استفاده از iMessage یا FaceTime با کاربران iOS ارتباط برقرار کنید. اگر شما دوستان زیادی دارید که از آیفون استفاده می‌کنند، این مسئله می‌تواند مشکل بزرگی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *