به ژوئن 2021 برگردیم!
اینطور بهنظر میرسد که، شیائومی با سهم 17.1 درصدی از فروش جهانی، از اپل و سامسونگ پیشی گرفته و برای اولین بار به برند شماره 1 گوشیهای هوشمند در جهان تبدیل شدهاست.
جالبتر اینکه؛ شیائومی این کار را بدون ورود به یکی از بزرگترین بازارهای گوشیهای هوشمند – ایالات متحده – به دلیل خطرات احتمالی سیاسی و قانونی انجام داد.
پس از شکست هواوی، اینطور برداشت میشد که، شیائومی برای تصاحب جایگاه جهانی در بازار تحت سلطهٔ برندهای خانگی مانند اپل و سامسونگ فاصله زیادی دارد.
با این حال، این اتفاق افتاد!
در این چندسال اخیر حتما افراد زیادی را در اطرافتان دیدهاید که از تلفنهای شیائومی یا ساعتهای هوشمند آن استفاده میکنند. بهنظر میرسد شیائومی حجم قابل توجهی از بازار فناوری، بهویژه گوشی هوشمند را در اختیار گرفتهاست. اما چهطور شیائومی به اینجا رسید؟
فهرست مطالب
- تاریخچهٔ برند شیائومی
- مدل کسبوکار شیائومی چهگونهاست؟
- استراتژیهای کاربردی شیائومی چیستند؟
- گستردگی بازار شیائومی چقدر است؟
تاریخچهٔ فعالیت برند شیائومی
شرکت شیائومی یک شرکت الکترونیکی چینی است که در آوریل 2010 تاسیس شد.
این شرکت فعالیت خود را بهعنوان یک شرکت نرمافزاری توسط مدیرعامل سابق Kingsoft، لی جون، با ایجاد یک کاستوم رام جدید بر اساس اندروید گوگل، MIUI آغاز کرد.
این شرکت گوشیهای هوشمند Mi 1 و Mi 2 را در آگوست 2011 و در سال 2012 به ترتیب در بازارهای آسیا و شرق آسیا عرضه کرد.
در سال 2015، شرکت شیائومی تصمیم گرفت تجارت خود را در هند از طریق سایتهای تجارت الکترونیک بزرگ و خردهفروشان آفلاین گسترش دهد. شیائومی در آن زمان از نظر بودجه، یک گوشی هوشمند پیشگام بود و مورد استقبال بسیاری از مشتریان هندی قرار گرفت. از آن زمان، این شرکت در پاکستان، اسپانیا، بریتانیا، ایرلند، اتریش، دانمارک، سوئد، پاریس، میلان و ایالات متحده آمریکا گسترش یافته است.
علاوه بر گوشیهای هوشمند، این شرکت همچنین محصولات مختلف خانهٔ هوشمند، محصولات تناسب اندام، تلویزیون، لپتاپ، هواپیماهای بدون سرنشین، روترهای Wi-Fi، خدمات ابری و سرویسهای پیامرسان فوری را راهاندازی کرده است
مدل کسب و کار شیائومی چگونه است؟
- شیائومی با هدف اصلی ارائهٔ فناوری با کیفیت بالا و قیمتی مقرون بهصرفه برای همه، جایگاه سوم را در بازار جهانی گوشیهای هوشمند بهدست آوردهاست. لیجون، مدیر اجرایی شیائومی، منبع درآمدزایی را به چهار بخش از بازار تقسیم کرد:
- اینترنت اشیا (IoT) و محصولات سبک زندگی
- گوشی های هوشمند
- خدمات اینترنتی
- خدمات و محصولات متفرقه
زمانی که شیائومی در سال 2016 برای کسب سود تلاش میکرد، مدیرعامل این شرکت، تصمیم گرفت محصولاتی غیر از گوشیهای هوشمند بفروشد. آنها درآمد قابل توجهی بهدستآوردند که برای ایجاد یک پایگاه قوی برای یک شرکت بزرگ کافی بود.
این شرکت علاوهبر فروش گوشیهای هوشمند، خدماتی مانند تصفیهکنندهٔهوا، چمدان، تلویزیون و موارد دیگر را نیز ارائه میکند.
شیائومی همچنین خدمات آنلاینی همچون فضای ذخیرهسازی ابری پولی را هم ارائه میدهد. سایر خدمات ارائه شده توسط شیائومی شامل بازیهای آنلاین و نمایشهای تلویزیونی است.
شیائومی همچنین در حال تولید موتورهای هوش مصنوعی است که میتوانند در آینده بر مدل کسب و کارها تاثیر مثبت بگذارند.
همانطور که متوجه شدید، شیائومی در هر زمینهایی خود را در معرض آرمایش قرار میدهد.
استراتژیهای کاربردی شیائومی چه هستند؟
۱- نوآوری و ارزش آفرینی اولین اصل استراتژی شیائومی
اول از همه، استراتژیهای محصول شیائومی، از نوآوری ارزش آفرین پیروی میکنند.
به این معنا که؛ گوشیهای شیائومی برای رفع نیازهای برآورده نشده کاربران طراحی شدهاند. شیائومی بهجای پیروی از دستورالعملهای خشک صنعتی و افزایش قابلیتهای مختلف، به شناسایی مشکلات کاربران و رفع آنها میپردازد.
در هر مرحله از مسیر بازار شیائومی، آنها به اصول نوآوری ارزش، پایبند هستند و براساس نیازهای مصرفکنندهٔ محلی، مبادلات ارزشی انجام میدهند.
توجه دقیق به رفتار مصرف کننده و بررسی آن یک اصل مهم در استراتژیهای بازار شیائومی است.
۲- تمایز با رقبا، دومین اصل استراتژی شیائومی
دومین اصل از اصول شیائومی این است که، شیائومی محصولات خود را واقعاً متمایز و برای هر قشری از مصرف کنندگان ارائه میکند.
در حالی که اپل تلاش میکند تا موقعیت رده بالای خود را حفظ کند و سامسونگ با دقت در بخشهای مختلف با «کاهش تدریجی» ویژگیها، برای حضور در بازار میانردهها، تلاش میکند، شیائومی راهی هوشمندانهتر را انتخاب کردهاست.
این شرکت بر اساس نیازهای هر گروه مشتری، محصولات مختلفی را با ویژگیهای متفاوتی طراحی کردهاست.
شیائومی همچنین در هر بخش برندهای فرعی ایجاد کردهاست:
Mi برای رده بالا و اکنون Redmi Note، برای بازارهای متوسط و POCO برای رده پایین.
به عنوان مثال، در مقایسه با سامسونگ، گوشیهای Redmi اغلب عملکرد بهتری در ویژگیهای کلیدی مانند عمر باتری، پردازندهها و نمایشگر ارائه میکنند و در عین حال با قیمت پایینتری به فروش میرسند.
این یک مزیت رقابتی عالی برای شیائومی است.
۳- حضور در عرصههای مختلف
سومین اصل این است که، شیائومی هوشمندانه در چندین اکوسیستم دیجیتال بازی میکند.
به عنوان مثال، استراتژی شیائومی با اپل، که اکوسیستمهای دیجیتال را از طریق اپاستور، آیتونز، اپل تیوی و مواردی ازاین دست ارائه میکند، متفاوت است.
شیائومی با حفظ هویت خود بهعنوان یک ارائه دهندهٔ سختافزار، دستگاه هایی را ارائه میدهد که از اکوسیستم های متعدد، به ویژه در چین، پشتیبانی میکنند.
علاوهبراین، شیائومی طیف گستردهای از محصولات مکمل را ایجاد کردهاست که نقاط ورودی متعددی را برای ورود به این اکوسیستمها باز میکند، مانند اسکوترهای الکترونیکی برای تحرک، لوازم اینترنت اشیا و مواردی از این دست.
پوشش گستردهٔ آنها در بخشهای مختلف، به ایجاد یک تجربهٔ مصرف کنندهٔ یکپارچه و منسجم کمک میکند و چه چیزی این اکوسیستم گسترده را بههم متصل میکند؟ بله درست است؛ گوشیهای شیائومی!
۴- شیائومی، بهمعنای واقعی کلمه دیجیتال است!
چهارمین اصل، شیائومی کاملا یک دنیای دیجیتالی است، چه در تجارت و چه در تولید چه در سازماندهی. شیائومی که تنها 11 سال از تاسیس آن میگذرد، هم دنیای دیجیتال را درک میکند و هم نسل دیجیتال را. در مقایسه با اپل و سامسونگ، شیائومی دیجیتال متولد شدهاست و نگاهی دیجیتالی به دنیای امروزه دارد.اپل گوشی هوشمند را به بخشی ضروری از زندگی روزمرهٔ ما تبدیل کرد. اما شیائومی، میداند که گوشیهای هوشمند تنها یک ابزار روزمره نیست، بلکه یک برج مرکزی کنترل در زندگی ما است.
علاوهبراین، شیائومی فعالیتهای تجاری خود را حول محور دنیای دیجیتال سازماندهی میکند. در حالی که فروشگاههای پرزرقوبرق شیشهای به ایجاد برند اپل کمک کردند، شیائومی برندهای خود را عمدتاً به صورت آنلاین معرفی و ارائه کردهاست.
این یک نقطهٔ قوت برای بازار شیائومی است. تبلیغات آنلاین، کاربران خوشحال و راضی و تبلیغات رایگانی که توسط طرفداران شکل میگرفت، باعث کاهش هزینههای تبلیغاتی و در نتیجه، کاهش هزینهٔ تمام شدهٔ محصولات شیائومی بود.
بنابراین، این خرید آنلاین است که قدرت محصولات شیائومی را برجسته میکند.
در طول همهگیری کووید ۱۹، اکثر مردم در سراسر جهان نیاز به خریدآنلاین و اغلب با بودجهٔ محدود داشتند.
به جای گشتوگذار در بازارهای پر زرقوبرقی که در این زمان محدودیت داشت، ارائهٔ فهرستی از ویژگیها در جدول مقایسهٔ محصول در عین عجیب بودن، اما برای شیائومی راهگشا بود.
کاربران میتوانستند بهراحتی گوشیهای شیائومی را با برندهای دیگر مقایسه کنند و از آنجایی که نسبت ارزش به قیمت مطابق با نیازهای مصرف کننده طراحی شدهبود، شیائومی توانست برندهٔ آشکار این رقابت باشد.
مشتریانی که بهخاطر شرایط پیشآمده سریعا مجبور به خرید گوشی هوشمند بودند، با رضایتی که از شیائومی بدستآورند، خود به یک تبلیغ متحرک برای شیائومی تبدیل شدند.
مشتریان راضی، تبلیغات دهان به دهان و درنتیجه مشتریان بیشتر، به یک راه مستقیم برای فروش بیشتر برای شیائومی تبدیل شد.
البته؛ باید دید شیائومی تا چه زمانی میتواند جایگاه رهبری جهانی خود را حفظ کند.
با این حال، شاید استراتژی آنها بهاینراحتی توسط سامسونگ کپی نشود، اما این استراتژیها همواره میتوانند در برندهای دیگر بهکار گرفته شوند.
حال بیایید نگاهی به دسته بندیهای مختلفی بیندازیم که در آن شیائومی بر بازار فناوری حاکم است:
بازار شیائومی چقدر گستردهاست؟
۱- بازار جهانی گوشیهای هوشمند شیائومی
درحالحاضر، گوشیهای هوشمند شیائومی مسئول 65 درصد از کل درآمد هستند. طبق یک نظرسنجی، شیائومی 119 میلیون گوشی هوشمند در سال 2018 فروخته است. این بالاترین رقم برای هر برندی تا به امروز است.
۲- اینترنت اشیا و محصولات سبک زندگی
شیائومی همیشه بر سادهتر کردن زندگی مردم با فناوریهای نوآورانهاش تلاش کرده است. محصولات اینترنتاشیا و سبک زندگی شیائومی تقریباً 25 درصد از درآمدزایی این شرکت را در سال 2018 به دست آوردند. که یعنی تقریباً 6.4 میلیارد دلار درآمد !
این محصولات شامل کابلهای اینترنت، بلندگوهای بلوتوثی، تلویزیونهای هوشمند، اسکوترهای برقی، جاروبرقی، دوربینها، سیستمهای خانهٔ هوشمند و موارد دیگر میباشد.
۳- خدمات اینترنتی
مدل کسب وکار شیائومی شامل کسب و کار خدمات اینترنتی نیز میشود. این مشاغل شامل برنامههای آنلاین و حتی برنامههای از پیش بارگذاری شده در فروشگاه Mi میشوند.
حدود 9.1 درصد از کل درآمد شیائومی، حاصل از این خدمات است.
آنها همچنین فضای ذخیرهسازی ابری را ارائه میدهند که البته یک سرویس پولی است.
شیائومی همواره بر روی خدمات اینترنتی خود تمرکز کرده است. خدمات اینترنتی کارآمد آن بهویژه برای استارت آپها است.
استارت آپها نقش مهمی در موفقیت شیائومی از نظر کسب وکار دارند و شیائومی به آنها بهایی زیادی میدهد.
۴- مدل تولید درآمد شیائومی
با اطمینان میتوان گفت که شیائومی از بهرهوری بیشتر با قیمتی مقرونبهصرفه، بر جذب مشتری و استراتژی تبلیغاتی خود استفاده میکند.
مدل کسب و کار شیائومی شامل انواع گجتهای الکترونیکی و خدمات اینترنتی است که نوآورانه و جذاب هستند. خدمات و محصولات اضافی متفرقه شیائومی نیز سهم خود را در کمک به کسب درآمد در این شرکت دارد.
بحث و نتیجهگیری
مشتریان راضی، یکی از نقاط قوت حیاتی شیائومی است. شیائومی همیشه محصولات مقرونبهصرفه تولید میکند. این موضوع همچنان مشتری را به سمت برند مجذوب نگهمیدارد.
شیائومی تجربهای فراموشنشدنی را برای کاربران خود فراهم میکند که درنتیجه، باعث میشود تا همواره پایگاه مشتریان خود را داشتهباشد.
این به شرکت امکان میدهد مشترکان بیشتری برای خدمات اختصاصی خود مانند Mi Store، Music، MI Cloud و مواردی از این دست داشته باشد.
همهٔ اینها به شرکت کمک میکند تا درآمد خوبی داشته باشد. درآمد خوب فرصت حضور بیشتری را فراهم میکند و حضور بیشتر یعنی کاربر بیشتر و کاربر بیشتر مساوی است با درآمد بیشتر.